logo

Jak začít s B2B marketingem: Proč je plánování klíčem k úspěchu

Jak začít s B2B marketingem: Proč je plánování klíčem k úspěchu

V tomto článku se podíváme na to, proč je důležité plánovat marketingové aktivity dlouhodobě a kdy můžete očekávat první viditelné výsledky.

cover

Úroveň

Začátečník

Doporučený čas

3 min

Často se stává, že firma začne řešit marketing, až když cítí problém. Nejsou zákazníci a noví nepřicházejí. V takové situaci potřebuje výsledky co nejrychleji. Jenže pokud jste roky marketing zanedbávali, dohnat to za pár dnů či týdnů se zkrátka nedá. Vždy ale existuje cesta, jak se do toho pustit a nastavit základy, které vám pomohou posouvat se vpřed. V tomto článku se podíváme na to, proč je důležité plánovat marketingové aktivity dlouhodobě a kdy můžete očekávat první viditelné výsledky.

Plánujte marketing s předstihem

Se svými klienty jsem v roce 2024 řešila plány nejen na rok 2025, ale pracovali jsme již na souvisejících a navazujících aktivitách pro roky 2026-2030. Tím je B2B marketing specifický. Není to sprint, je to disciplína pro vytrvalce. Často pracujete na dlouhodobých projekty a pravidelných aktivitách dlouhodobého charakteru.

Základní pravidlo zní: Marketingové aktivity plánujte s 3–6 měsíčním předstihem.

Proč? Pokud chcete uvést do praxe jakékoli kampaně, potřebujete nejprve získat relevantní data, vyhodnotit cílovou skupinu a připravit strategii. Kdo dřív začne, ten dřív jede: Čím dříve do marketingu investujete čas a zdroje, tím dříve se můžete dočkat požadovaných výsledků.

B2B marketing: Maraton místo sprintu

Hurá akce vás vždy budou stát akorát spoustu peněz, dostanete málo muziky a hodně bolení hlavy. B2B marketing specifický tím, že jde o dlouhodobé projekty.

Plány na několik let dopředu: Realizační tým nechte pracovat na plánech, které jste jim pro nadcházející rok připravili. Vy, jako majitelé, ředitelé a manažeři marketingu společně pracujte na plánech pro nadcházejících 3 – 5 let. Kde chce firma být obchodně a jak jí v tom marketing pomůže. Dopředu plánujte potřebné investice i lidské zdroje.

Vytrvalost: B2B marketing potřebuje soustavnou péči, pravidelnou komunikaci a trpělivé budování vztahů, ale také značky. Nezapomínejte na zákaznickou zkušenost, která je pro váš úspěch klíčová. Skvělý marketing nikdy nezachrání bídné služby.

Kvalitní strategie: Základ každé aktivity

Než se pustíte do konkrétních činností, ujistěte se, že máte vypracovanou a aktualizovanou strategii.

Bez strategie ani ránu: Pokud ji nemáte, začněte její tvorbou. Může vám to zabrat okolo 3 měsíců, v některých případech i více.

Chybějící data? Pokud zjistíte, že postrádáte klíčové informace o trhu nebo zákaznících, je třeba přistoupit k průzkumu trhu či analýze zákazníka. Ty samy o sobě mohou zabrat další 1–3 měsíce dle rozsahu. Informace můžete hledat i uvnitř firmy.

Realizační tým a procesy

Jakmile máte strategii, přichází čas ji uvést do praxe.

Tým a nástroje: Sestavte tým, dejte mu nástroje a nastavte procesy. Délka a náročnost tohoto procesu záleží na tom, zda už máte k dispozici realizační tým (interní nebo agenturu), jestli vám chybí určité pozice, nebo vám chybí marketingové nástroje.

Postupné budování: Realizační tým, procesy i nástroje lze doplňovat a zdokonalovat postupně. Důležité je, aby vše vycházelo z jasné strategie a reálných cílů. Při realizaci začínejte těmi procesně nejjednoduššími aktivitami, aby se váš marketing začal rozhýbávat.

Kdy čekat první výsledky?

První hmatatelné výsledky můžete očekávat zhruba za 2–3 měsíce od momentu, kdy začnete marketingovou strategii realizovat. Podtrženo sečteno: rozhodnete-li se dnes, v den D, že chcete od marketingu výsledky, počítejte, že je uvidíte nejdříve v D + 6 měsíců.

Dlouhodobý posun: Celý marketing se obvykle viditelně pohne cca za rok. Rok pro pevné základy: Po 12 měsících byste již měli mít nastavené pevné základy celého marketingu, funkční procesy i tým, jasné cíle a relevantní data, na nichž můžete dále stavět.

Pokud se právě rozhodujete začít něco dělat s marketingem a chcete výsledky co nejdříve, mějte na paměti, že rychlé sprinty v marketingu často selhávají. Efektivní B2B marketing je spíše dlouhá trať, kde se vyplácí důsledné plánování, kvalitní strategie a trpělivé uvádění do praxe. Rozhodnete-li se dnes, pravděpodobně uvidíte první viditelné výsledky zhruba za půl roku. A pokud do toho půjdete naplno, za rok můžete mít vybudované pevné základy, na které lze navázat dalšími aktivitami a postupně zvyšovat výkon vašeho marketingu.

Chcete-li se poradit jak váš marketing posunout nebo odkud začít, využijte možnosti bezplatné 20 minutové konzultace.

O autorovi

Markéta je vaším parťákem na B2B marketing. S majiteli a řediteli malých a středních firem společně pracuje na strategickém rozvoji firmy a identifikuje potřeby marketingu. Působí ve firmách jako interim manažerka nebo strategická poradkyně a mentorka. Vytváří funkční B2B marketingové strategie, věnuje se analýze zákazníka a průzkumu trhu. Následně sestavuje marketingové týmy a nastavuje procesy a komunikaci mezi dodavateli a firmou.

Markéta Karman

Markéta Karman

Zakladatelka / B2B marketingová poradkyně

Ing. Markéta Karman

Komentáře

Zatím žádné komentáře.

kam dále?
zkuste naše další služby

Manuály a nástroje

Usnadněte si práci díky jednoduchým a srozumitelným návodům a radám. Přinášíme i tipy na nástroje, které vám ušetří hromadu času.⁠

Pokračovat

Konzultace na míru

Poraďte se s odborníky, čelte svým výzvám společně s mentorem nebo nahlédněte pod ruce dalším podnikatelům.

Pokračovat

Akce

Zúčastněte se akcí osobně nebo online. Připojte se k nám a objevte inspiraci, znalosti a nové příležitosti pro růst vašeho podniku.

Pokračovat