logo

Marketingová strategie pro začátečníky

Marketingová strategie pro začátečníky

Ne mnoho z nás se učilo, co je vůbec marketing. Jako podnikatel/ka víte, že marketing potřebujete. Možná už vám říkají, že na marketing potřebujete pořádnou strategii. Ale jak ti může marketing pomoct, když mu pořádně nemůžeš přijít na jméno? Dneska ti ukážu velmi zjednodušený návod, jak si vytvořit vlastní marketingovou strategii.

cover

Úroveň

Začátečník

Doporučený čas

3 min

Odborným garantem obsahu je Holky z Marketingu

Naučíte se

  • Co je vlastně marketing
  • Jak začít s marketingovou strategií
  • Na jaké otázky si odpovědět

Když chcete začít lidem říkat o svém produktu, první co vás napadne, je udělat si reklamu. Jenže dělat reklamu bez marketingové strategie je jako střílet naslepo.

Začněme tedy pěkně od začátku. Marketing je proces uspokojování potřeby zákazníka –⁠ ideálně, samozřejmě, za účelem zisku. Reklama jako taková k tomu nestačí.

Co je ale vlastně zákazníkova potřeba?

Představte si, že si potřebujete koupit nové povlečení. Budete hledat takové, co vypadá dobře. Pak se podíváte na materiál a na cenu. A jak by kupoval povlečení váš táta? Daná potřeba může vypadat dost podobně, ale nikdy to není jen o funkci a každý to máme trochu jinak. První krok k marketingové strategii je jasný:

1. Zjistit zákazníkovu potřebu Komu prodáváte? Kdo je váš zákazník? Kolik mu je, kde bydlí a kolik má peněz? Má děti, je ženatý, dělá si rád radost? Proč nakupuje tenhle produkt? Proč ho kupuje zrovna on? Jak často ho potřebuje koupit? (Možná budete mít víc typů klientů. To vůbec nevadí, sepište si je všechny.) Znáte odpovědi na všechny tyhle otázky? Skvělé, můžeme se pustit do kroku číslo dvě.

2. Kde jinde může zákazník svoji potřebu uspokojit? Tohle znáte velmi dobře –⁠ konkurenci. Sepište si, jaké jiné možnosti k uspokojení potřeby zákazník má (kde může ještě koupit povlečení). Ideálně si napište vše, co k tomu najdete. Cenu, kvalitu produktu, počet prodejen. Protože na základě toho zjistíte:

3. Proč zrovna vy naplníte zákazníkovu potřebu nejlépe? Možná přijdete na to, že nejlépe potřebu plníte pouze jednomu segmentu zákazníků. To je dobře! Nikdo, dokonce ani Coca Cola nebo IKEA neprodává všem na světě. Nejste si jistí svými odpověďmi? I to je dobře, protože zákazníky nikdy nemůžeme znát dost. Zeptejte se jich, třeba až příště přijdou na vaši prodejnu.

4. Vyberte si, které skupině klientů chcete potřebu plnit. A řekněte si proč Je to vaše podnikání. Vaše práce a váš produkt. Určete si, kterému zákazníkovi chcete svůj produkt nabídnout. Určitě ale vezměte v potaz (kromě svých vlastních tužeb a názorů) i další faktory:

  • Kolikrát u vás může zákazník nakoupit. Dělá nákupy často? Pokud nakupuje jednou ročně… Asi víte, kam tím míříme.
  • Nechoďte tam, kde je příliš jasná a těžko porazitelná konkurence. Nesoupeřte s giganty. Nebojujte o pozornost se zákazníkem, který vám ji nechce dát. Soustřeďte se na zákazníka, který si místo Coca Coly vybere Kofolu.

Máte to promyšlené? Super, tak v tom případě už jdeme do té poslední, zábavné, ale nejtěžší části. Dostat k zákazníkovi informaci o svém produktu. Ano, až tady přichází na řadu reklama.

Nezapomeňte si všechno, co jsme si napsali, uložit. Je to podklad pro všechny marketéry, které si později najmete, aby vám pomohli s reklamou –⁠ nebo pro vás, pokud si ji budete dělat sami. Stačí, když budete mít své podklady někde v dokumentech, ale můžete použít třeba i Notion, Miro nebo Figmu.

Tipy

  • U zákazníků si sepište i ty zákazníky, kteří k vám tak často nechodí. Možná přijdete na to, že na nějaké zapomínáte.
  • Při zjišťování informací o zákazníkovi se můžete spolehnout jak na svou databázi, tak na veřejné zdroje. Zkuste třeba Atlas Čechů od Behavia, velmi jednoduše se používá.
  • Nemáte ještě databázi zákazníků? Nevadí, pište potenciální zákazníky!
  • Konkurenci si sepisujte klidně velmi zeširoka. Nakoupit povlečení můžu totiž v IKEA, Lejaan, ale i ve večerce za rohem. Škrtat můžete později. Pokud si nejste jistý/á, použijte internetové vyhledávače a zadejte své klíčové slovo (např. “povlečení”). Věřte mi, že najdete něco, coste třeba přetím neznal/a!

O autorovi

Nicole v #HolkyzMarketingu jako CMO vede marketing a školí online marketing, sociální sítě. Konkrétně se zabývá budováním brandu na sociálních sítích a v posledních letech ji hodně baví TikTok. Školí témata TikTok, Budování brandu na sociálních sítích a Základy online marketingu. Nicole působila mimo jiné v České televizi jako teamleader social týmu, kde řídila obsah pro několik značek a korporátní brand. Věnuje se kultuře, sociologii a feminismu, několik let působí na sítích jako @jsemfeministka, kde nasbírala tisíce followers na Instagramu i TikToku.

Nicole Karráová

Nicole Karráová

Chief Marketing Officer

#HolkyzMarketingu

Komentáře

Zatím žádné komentáře.

kam dále?
zkuste naše další služby

Manuály a nástroje

Usnadněte si práci díky jednoduchým a srozumitelným návodům a radám. Přinášíme i tipy na nástroje, které vám ušetří hromadu času.⁠

Pokračovat

Konzultace na míru

Poraďte se s odborníky, čelte svým výzvám společně s mentorem nebo nahlédněte pod ruce dalším podnikatelům.

Pokračovat