logo

Průzkum trhu

Průzkum trhu

Plánujete rozjet nový projekt? Začněte průzkumem trhu! Zjistíte díky němu, zda je o vaši službu či produkt zájem, jaká je konkurence nebo jak přemýšlejí vaši zákazníci a celou řadu dalších užitečných věcí.

cover

Úroveň

Středně pokročilý

Doporučený čas

5 min

Odborným garantem obsahu je Pro podnikavé

Proč se do průzkumu trhu pustit

Průzkum vám poskytne bohaté informace o situaci na trhu ve vašem oboru a umožní vám trh rozdělit. Pomůže vám také zodpovědět následující otázky:

  • Je o moji službu či produkt zájem?
  • Jak se v tomto segmentu pohybují ceny?
  • Co od mojí služby zákazníci očekávají?
  • Jaké benefity zvolit a nabízet?
  • Kde moji potenciální zákazníci nakupují teď?
  • Jsou zákazníci u konkurence spokojení?
  • Jaké benefity svým zákazníkům nabízí konkurence?
  • Co musím udělat, aby se zákazník rozhodl nakupovat u mě?
  • Jakým způsobem a kde mám oslovit své potenciální klienty?

Jak s průzkumem začít

Užitečná data se sbírají pomocí primárního a sekundárního výzkumu trhu.

  • Z primárního průzkumu získáte originální data, která nejsou nikde k dispozici. Otázky, na které hledáte odpovědi si určujete sami, případně vám s nimi poradí odborník. Výsledky jsou tím pádem ušité na míru vašemu konkrétnímu výzkumu. Jste v přímém kontaktu s potenciálními zákazníky. Nemusíte se ale potkat osobně, stačí, že zákazníky přímo oslovujete.
  • Sekundární výzkum využívá již existující data z relevantních volně přístupných databází či zdrojů. Čerpat můžete například z volně přístupných databází Českého statistického úřadu, ekonomických ročenek, nebo z tisku. Sběr dat je tedy méně náročný a údaje mají obecnější charakter. Výhodou je, že se k nim dostanete buď zcela zdarma, nebo za nízký poplatek. Nejlepší strategií je proto začít se sekundárním průzkumem.

Sekundární průzkum jako první krok

Začněte co nejjednodušeji. Shromážděte co nejvíce dostupných informací relevantních pro váš byznys. Samozřejmě si projděte i konkurenci či firmy působící na podobném trhu. Informace z branže sbírejte i ze zahraničí.

Zajímavým a užitečné informace přinese také porada s kolegyne, ale i závislými lidmi, kteří vám na věc mohou poskytnout jiný pohled. Pomoc můžete hledat u zkušených odborníků a poradců.

Po sběru volně dostupných dat následuje primární průzkum

Shromážděné informace získané z veřejných zdrojů doplňte konkrétními údaji, které vám poskytne primární průzkum.

Primární průzkum může mít charakter kvalitativní nebo kvantitativní. Záleží na tom, jak moc času a peněz na průzkum máte nebo jak hluboce se mu chcete věnovat.

Kvantitativní výzkum– má zpravidla formu dotazníku, pozorování nebo experimentálních metod.Cílem je klasifikovat, počítat nebo měřit. Testujete jím skupinu, nikoliv jedince. Výstupem jsou grafy a tabulky.

Kvalitativní výzkum– se provádí například skupinovými rozhovory známými jako focus group. Cílem je porozumět lidem v různých situacích, hodí se proto, když chcete poznat vaši cílovou skupinu, tedy zákazníka. Výstupem jsou poznatky ve formě slov, citací, obrázků nebo myšlenkových map a schémat.

Zmapování konkurence

Co všechno byste si o ní měli zjistit? To záleží především na situaci a prostředí. Můžete se zajímat například o:

  • cenovou politiku,
  • unikátní konkurenční výhodu,
  • služby, které nabízí,
  • portfolio nabídky,
  • distribuční kanály,
  • formu propagace,
  • image značky a podobně.

Užitečnou strategií je si konkurenta vyzkoušet v praxi. Staňte se tedy jeho zákazníkem a zjistěte, jak to u něj funguje nebo jak komunikuje se zákazníkem.

Zjistěte co nejvíce o vaší cílovce

Cílová skupina, hovorově řečeno „cílovka“, je více či méně specifikovaná skupina zákazníků, které budete nabízet svoje služby nebo produkty. K této skupině se dopracujete tak, že poznáte a rozdělíte si trh na jednotlivé segmenty.

Díky segmentaci trhu a určení cílových skupin mezi vašimi klienty budete vědět, jak se ke které skupině chovat, jak s nimi jednat, komunikovat, co a jak jim nabízet. K určení cílovky použijte data z primárního a sekundárního výzkumu.

Cílovou skupinu můžete definovat podle:

  • demografických údajů – pohlaví a věk, vzdělání,
  • geografie – místo, ve kterém žijí (město nebo vesnice),
  • socio-ekonomie – životní úroveň a výše příjmů,
  • chování – jak přistupují k nákupu a podobně,
  • psychologie – například životní styl.

S určením cílovky pomohou persony

Persona je profil typického člověka, kterého se v budoucnu chystáte obsloužit. K vytvoření takového profilu budete potřebovat data nasbíraná průzkumem trhu, vycházet ale můžete i z vlastních zkušeností. Person můžete mít hned několik - každá bude zastupovat určitý segment trhu. Persona je ještě konkrétnější než cílovka.

Jak má persona vypadat?

Můžete k ní přiřadit fotku, jméno a příjmení, věk, pohlaví. Znáte její rodinný stav včetně dětí, víte, kde bydlí a čím se živí. Znáte její příjmy, zájmy, potřeby a problémy. Rozšiřujícími údaji může být životní styl, každodenní stereotypy, způsoby komunikace, způsoby získávání informací, způsob trávení volného času. Zkrátka všechno to, co byste věděli chtěli a potřebovali vědět o svém zákazníkovi, abyste mu mohli ušít nabídku na míru.

Proč je cílová skupina důležitá

Na dobře definované cílové skupiny můžete efektivně vynakládat prostředky a zacílit svoje marketingové aktivity, umožní vám to nastavit dobře ceny a budete mít jistotu, že se vaše snaha dotkne těch, které to opravdu zajímá. Vzniká tak mnohem větší pravděpodobnost, že u vás zákazník hned nebo časem nakoupí.

Vaši cílovou skupinu byste měli být schopni kvantifikovat, tedy určit její velikost. Díky tomu budete moci odhadnout, s jakými náklady a výnosy můžete do budoucna počítat a připravit si tak komplexní byznys plán.

Nástroje, které můžete využít pro průzkum jsou od jednoduchých tabulek, přes Google Forms až po sofistikovaná online řešení.

O autorovi

Barbora má mnohaleté zkušenosti z mezinárodního start-upového prostředí, kde se věnovala každodennímu provozu, interní komunikaci i oblasti řízení lidských zdrojů. Věří, že ty správné prostředky a nástroje šetří vaše nervy i čas, a mohou tak být jedním z klíčů k úspěchu i ve vašem podnikání.

Barbora Pospíšková

Barbora Pospíšková

Communications & Content Manager

Pro podnikavé

Komentáře

Zatím žádné komentáře.

kam dále?
zkuste naše další služby

Manuály a nástroje

Usnadněte si práci díky jednoduchým a srozumitelným návodům a radám. Přinášíme i tipy na nástroje, které vám ušetří hromadu času.⁠

Pokračovat

Konzultace na míru

Poraďte se s odborníky, čelte svým výzvám společně s mentorem nebo nahlédněte pod ruce dalším podnikatelům.

Pokračovat

Akce

Zúčastněte se akcí osobně nebo online. Připojte se k nám a objevte inspiraci, znalosti a nové příležitosti pro růst vašeho podniku.

Pokračovat