logo

Jak vybrat CMS pro správu e-shopu

Jak vybrat CMS pro správu e-shopu

Nepodceňujte výběr redakčního systému pro svůj e-shop. Tato klíčová investice dokáže majiteli online obchodu ušetřit nemalé finanční prostředky a čas.

cover

Úroveň

Začátečník

Doporučený čas

3 min

Odborným garantem obsahu je Pro podnikavé

Co je to CMS?

CMS v překladu z anglického jazyka znamená Content Management System– tedy systém pro správu obsahu, redakční systém. Jedná se o složitou a komplexní webovou aplikaci, jejímž prostřednictvím můžete spravovat obsah, data a nastavení e-shopu nebo webu.

Jaké jsou nejdůležitější výhody nasazení CMS s rozpracovanou administrací?

  • intuitivní úprava designu/šablony/struktury (moduly, bannery, texty, slidery…)
  • rychlá správa obsahu (produkty, články, menu položky, kategorie, odkazy…)
  • efektivní práce s daty (zákazníci, objednávky…)
  • zjednodušené základní statistiky
  • sjednocená zprava více jazykových mutací na jednom místě
  • jednoduchá správa SEO a marketingových nastavení

Jaké typy CMS pro e-shopy existují?

Na CMS se můžeme dívat z více pohledů. My vám představíme rozdělení podle:

1. Programátorských úprav

  • Open source CMS – vlastní vývoj nebo vývoj od agentury
  • Closed source CMS – hotové řešení k pronájmu, vlastní vývoj nebo agentura/dodavatel celého řešení
  • Vlastní CMS – vlastní vývoj nebo outsourcing

2. Jednoduchosti a komplexnosti administrace CMS

Open source CMS

Redakční systém s otevřeným zdrojovým kódem dovoluje nahlédnutí do celého kódu. CMS si můžete stáhnout, nasadit na webhosting a upravit dle vlastních představ. Technicky zkušenější to zvládnou i sami, ale doporučujeme to nechat na odborníky.

Closed source CMS

Zdrojový kód je uzavřený, nelze do něj nahlédnout. Kromě toho vývoj konkrétního CMS provádí pouze konkrétní firma nebo skupina firem s patřičnou licencí.

Takové CMS si můžete pronajmout za měsíční poplatek nebo procento z obratu, nebo si dáte svůj e-shop na míru zhotovit na konkrétním CMS konkrétní firmě, která jej bude i provozovat, ale samotný CMS nevlastníte – vlastníte pouze licenci na používání a data.

Vlastní CMS

V ojedinělých případech je vlastní CMS velmi dobré řešení, zejména tehdy, jsou-li majitelé e-shopu nebo klíčoví zaměstnanci/partneři velmi technicky zdatní, ba programátoři. Tehdy můžete mít velkou technologickou výhodu oproti konkurenci a můžete ušetřit spoustu finančních prostředků. Není to však cesta pro každého.

Jak přistoupit ke správné volbě CMS pro správu online obchodu?

Předtím, než si vyberete CMS, doporučujeme definovat možnosti, hlavní cíle a požadavky na nové CMS. Následný průzkum a vyhodnocení realizujte ve větším týmu a ideálně s odborníky. V týmu by neměli chybět:

  • administrátoři a správci obsahu
  • marketéři
  • interní IT (pokud existuje)
  • obchodníci
  • případně dodavatelé interních nástrojů (ERP atd.)
  • externí konzultanti – specialisté na e-commerce

Základní otázky které byste si měli zodpovědět před výběrem CMS:

  • Plánujeme jít do online byznysu naplno, nebo chceme projekt pouze vyzkoušet?
  • Jaký máme rozpočet na zhotovení a provoz? (u stovek € jedině open source CMS nebo pronájem/krabice)
  • Potřebujeme unikátní design na míru nebo postačuje šablonový design?
  • Jak často měníme/chceme měnit obsah a design? Potřebujeme blog?
  • Máme vlastní programátory a chceme je využít?
  • Budeme e-shop propojovat s interními a externími nástroji?
  • Máme speciální požadavky a administraci CMS nebo a uživatelské rozhraní e-shopu?
  • Expandujeme za hranice a budeme potřebovat multijazyčný e-shop?

Nezvažujte pouze vaše požadavky, klady a zápory řešení, ale také samotnou práci s CMS. Pokud máte v e-shop týmu více lidí, ať si práci vyzkouší každý budoucí administrátor.

TIP pro tvorbu webové stránky nebo e-shop:

solidpixels.

Webové stránky již od 390 Kč za měsíc pro začínající firmy. E-shop start již od 790 Kč za měsíc.

Shoptet

E-shop basic již od 326 Kč za měsíc.

O autorovi

Petra je zkušená marketingová ale i brandová manažerka, s více než 20letou praxí v oblasti marketingu, procesů, produktů a podpory prodeje. Petra jako součást profesního týmu Strive Česko přispívá přípravou odborných článků na témata, se kterými má dlouholeté zkušenosti s důrazem na praktické rady a návody, které pomáhají malým podnikatelům zvládat výzvy a dosahovat úspěchu ve svém podnikání.

Petra Rummelová

Petra Rummelová

Vedoucí programu Strive Česko

CARE Česká republika

Komentáře

Zatím žádné komentáře.

kam dále?
zkuste naše další služby

Manuály a nástroje

Usnadněte si práci díky jednoduchým a srozumitelným návodům a radám. Přinášíme i tipy na nástroje, které vám ušetří hromadu času.⁠

Pokračovat

Konzultace na míru

Poraďte se s odborníky, čelte svým výzvám společně s mentorem nebo nahlédněte pod ruce dalším podnikatelům.

Pokračovat

Akce

Zúčastněte se akcí osobně nebo online. Připojte se k nám a objevte inspiraci, znalosti a nové příležitosti pro růst vašeho podniku.

Pokračovat