logo

Co je to marže a jak se počítá?

Co je to marže a jak se počítá?

Marže je jedním ze základů cenotvorby při prodeji zboží nebo služeb, i přesto ji však mnoho obchodníků chápe špatně. Nesprávně stanovená marže vás přitom může snadno přivést do finanční ztráty. Naštěstí tu je náš stručný průvodce, s jehož pomocí již nad maržemi nezaváháte.

cover

Úroveň

Začátečník

Doporučený čas

2 min

Odborným garantem obsahu je Seyfor

Co je to marže?

Zjednodušeně řečeno je marže rozdílem mezi tržbami a náklady u určitého zboží nebo služeb, resp. rozdílem mezi nákupní a prodejní cenou. I z toho důvodu je marže velice důležitá pro cenotvorbu, neboť její výše přímo určuje výsledný zisk.

Zde je důležité zmínit, že marže a zisk nejsou synonyma.

V marži totiž nejsou započteny náklady spojené s nabízeným zbožím, tj. zejména náklady na dopravu, mzdy zaměstnanců, provozní náklady aj.

Jak se marže počítá?

Marže se obvykle vyjadřuje v procentech, kdy 100% marže znamená, že jsme daný výrobek prodali bez jakýchkoli nákladů a prodejní cena se tak rovná čistému zisku. Naopak 0% marže pak značí prodej za nákupní cenu bez jakéhokoliv zisku.

Samotný výpočet marže má následující vzorec:

Marže = (prodejní cena – nákupní cena) / prodejní cena × 100

Vysvětleno na příkladu – pokud je nákupní cena výrobku 100 Kč a námi stanovená cena prodejní činí 200 Kč, má výsledná marže výši 100 Kč neboli 50 %.

Výsledná hodnota se označuje jako hrubá marže. Pro získání finální marže je nutné odečíst i všemožné vedlejší náklady, mezi které patří například mzdy zaměstnanců, náklady na dopravu, placení energií a nájmů aj. Tato poučka platí zejména u podnikatelů nabízejících služby, kde jsou některé náklady výrazně méně viditelné.

Podle čeho mám marži stanovit?

Jak vyplývá z výše uvedeného, marže hraje zásadní roli v celkovém obchodním zisku.

Bylo by ale chybou marži považovat pouze za záležitost jasně daných čísel. Velkou roli v jejím určování hraje i typ nabízeného produktu, situace na trhu a cílová skupina zákazníků. Zde nelze poskytnout jednu univerzální radu platnou pro všechny podnikatele – jiné požadavky na marži budou mít prodejci zboží denní spotřeby, a jiné zase poskytovatelé vysoce specializovaných služeb.

Svou roli rovněž hraje i vaše cenová strategie, tj. zda při stanovování cen zohledňujete náklady, poptávku, subjektivní hodnotu zboží nebo snahu nabídnout lepší ceny, než konkurence.

Ať už se ale rozhodnete jakkoliv, je důležité udržet marži ziskovou.

To je důležité zejména v případě velkých slev nebo nabídky dopravy zdarma – pokud byste například příliš zlevnili zboží s už tak nízkou marží, mohli byste se rychle dostat do ztráty, což je pochopitelně zcela nežádoucí.

Komentáře

Zatím žádné komentáře.

kam dále?
zkuste naše další služby

Manuály a nástroje

Usnadněte si práci díky jednoduchým a srozumitelným návodům a radám. Přinášíme i tipy na nástroje, které vám ušetří hromadu času.⁠

Pokračovat

Konzultace na míru

Poraďte se s odborníky, čelte svým výzvám společně s mentorem nebo nahlédněte pod ruce dalším podnikatelům.

Pokračovat

Akce

Zúčastněte se akcí osobně nebo online. Připojte se k nám a objevte inspiraci, znalosti a nové příležitosti pro růst vašeho podniku.

Pokračovat