logo

7 tipů, jak vést pohovor s kandidátem

7 tipů, jak vést pohovor s kandidátem

Úroveň pohovoru má velký vliv na to, jak se bude kandidát rozhodovat. Ujistěte se, že máte pohovor pod kontrolou a že dáte jak kandidátovi, tak sobě dostatečný prostor pro to, abyste mohli zhodnotit, zda bude spolupráce oboustranně výhodná, jinak totiž pravděpodobně nebude dlouhodobá.

cover

Úroveň

Středně pokročilý

Doporučený čas

6 min

Odborným garantem obsahu je Pro podnikavé

Jednejte s uchazečem jako se svým rovnocenným partnerem

Na počátku si uvědomte, že obě strany jsou si v této situaci rovny a pokud chtějí uspět, musí se dohodnout. Vaše firma hledá vhodného kandidáta, má nějaké požadavky a zároveň se chce prodat. To samé kandidát – hledá nové nebo lepší zaměstnání, ale má své požadavky a očekávání. Proto je lepší k pohovoru přistoupit jako k rozhovoru.

Struktura pohovoru

Pokud máte pohovor dobře vystavěný, pomůže vám odhalit, jak kandidát přemýšlí, co ho motivuje, a zda je to v souladu s vašimi hodnotami. Ověříte tak, jestli to, co jako firma nabízíte, odpovídá tomu, co uchazeč hledá. Pokud to totiž v souladu není, kandidát na pozici možná nastoupí, ale stejně bude hledat dál něco, co mu vyhovuje lépe.

Průběh pohovoru

1. Úvod

Na začátku dejte najevo, že se pohovor ponese v profesionálním duchu. Představte sebe i všechny přítomné. Nastiňte kandidátovi kolik máte času, co se bude dít, jak bude pohovor probíhat. Celý úvod by neměl trvat déle než 2 – 3 minuty.

2. Skutečná motivace kandidáta

Ptejte se na uchazečovu motivaci. Proč se kandidát hlásí právě k vám? Co ho na vašem inzerátu nebo oslovení zaujalo? Proč chce změnit práci? Otevření rozhovoru tímto způsobem má dvojí efekt. Dozvídáte se o uchazeči mnoho informací, na které můžete navázat upřímným zájmem o jeho současnou situaci, taky však zjišťujete, jestli mu to, co hledá, můžete nabídnout./

Co když mu například v současné práci chybí flexibilita a vy víte, že potřebujete člověka do provozu s pevnou pracovní dobou?

3. Uchazečovy předchozí pracovní zkušenosti

Následně byste měli projít zaslaný životopis a zeptat se na to, co je relevantní pro obsazovanou pozici. Zaměřte se také na konkrétní úspěchy a dopad, který uchazeč na předchozí pozici měl. Co se mu v jeho minulé práci nejvíc povedlo?/

Během této části ověřte i vámi požadované kompetence. Potřebujete týmového hráče? Můžete se zeptat například na to, jak vypadala spolupráce s ostatními, jak kandidát řešil konfliktní situace apod.

Tip na pohovorovou metodu, díky které přejdete od obecného ke konkrétnímu:

  • Můžete mi popsat situaci, při které nastaly problémy ve spolupráci s ostatními v týmu?
  • Čeho jste chtěl dosáhnout?
  • Jak jste na situaci reagoval?

Na takto konkrétní otázky je poměrně těžké reagovat smyšleně, dozvídáte se tedy nejen to, co uchazeč sám dělal a udělal, ale také o míře jeho sebereflexe.

4. Pozorumění pozici, na kterou se hlásí

Zkuste nechat kandidáta samotného, aby vám řekl, jak pozici chápe a jak si představuje běžný pracovní den. Ptejte se, co od pozice očekává nebo i na to, jaké kompetence (dovednosti) si myslí, že využije. Uvidíte, jak kandidát o pozici přemýšlí. Pokud řekne, že neví, nenechte se odradit a pobídněte ho, ať se tedy zamyslí teď a tady: co ho napadá? A rovnou je zde příležitost pro dotazy, ke kterým plynule můžete přejít.

5. U pohovoru dejte kandidátovi prostor na otázky

Kandidát by měl dostat co největší prostor pro dotazy a měl by zároveň mít pocit, že skutečně chcete odpovídat. Povzbuďte kandidáta k dalším dotazům v průběhu celého pohovoru a sledujte, na co se ptá. Zajímá ho tým, benefity, peníze, nebo náplň práce a možnosti růstu? I to pomáhá odhalit jeho pravou motivaci k práci ve vaší firmě.

A pokud se kandidát ptá hlavně na benefity? Za každým dotazem může být dobrý důvod. Nebojte se proto otočit otázku zpět na kandidáta. Pokud se ptá na firemní benefity obecně, zeptejte se: Které jsou pro vás nejdůležitější (a případně proč?)

6. Mzda a nástup

Na pohovoru o mzdě zásadně začínejte vy a nejlépe podle následujících zásad:

  • Zeptejte se na kandidátovu představu – chtějte znát jeho optimum, takovou mzdu, se kterou by byl spokojený.
  • Nesnažte se z kandidáta vypáčit jeho minimum – proč by měl u vás někdo pracovat za své minimum? Takový přístup často ubere potenciálnímu zaměstnavateli na atraktivitě.
  • Pokud není odměna pevně daná a známá předem (například jste již sumu sdíleli v inzerátu), pak se sami od sebe nezmiňujte o rozpočtu a o rozmezí - můžete se totiž spolehnout, že kandidát bude vždy chtít tu vyšší nabízenou částku.

Pokud si kandidát během pohovoru řekne o příliš vysokou částku, otevřeně řekněte, že je to více, než jste čekali a zda je možné o částce jednat. Třeba se vám podaří nabídku zatraktivnit větší flexibilitou – možnost pracovat z domova nebo pružná pracovní doba jsou v dnešní době pro mnoho kandidátů prakticky stejně důležité jako výše výplaty. Zajímavým benefitem může být také pár dní volna v roce navíc.

Krom toho si nezapomeňte sjednat nejbližší možné datum nástupu.

7. Závěr pohovoru je stejně důležitý jako začátek

Profesionální ukončení pohovoru je stejně důležité jako jeho úvod. Informujte uchazeče, do kdy mu dáte vědět, zda ve výběrovém řízení uspěl. Pokud už víte, že ho chcete pozvat do dalších kol, objasněte, jak bude výběrové řízení dále probíhat. V každém případě poděkujte kandidátovi za čas a rozlučte se v příjemném duchu.

Úroveň pohovoru má velký vliv na to, jak se bude kandidát rozhodovat. Ujistěte se, že máte pohovor pod kontrolou a že dáte jak kandidátovi, tak sobě dostatečný prostor pro to, abyste mohli zhodnotit, zda bude spolupráce oboustranně výhodná, jinak totiž pravděpodobně nebude dlouhodobá.

Shrnutí:

  1. Přistupujte k pohovoru jako k jednání dvou rovnocenných partnerů.
  2. Strukturovaný pohovor vám pomůže zjistit, zda to, co nabízíte je v souladu s tím, co kandidát hledá.
  3. Buďte profesionální.
  4. Zjistěte, proč se kandidát hlásí právě k vám?
  5. Prověřte předchozí pracovní zkušenosti: Zaměřte se také na konkrétní úspěchy a dopad, který uchazeč na předchozí pozici měl. Ověřte jeho klíčové kompetence.
  6. Ověřte, zda kandidát porozuměl pozici a má správnou představu o tom, jak bude jeho práce vypadat. Zeptejte se, co od nabízené pozice vlastně očekává on sám.
  7. Podpořte uchazeče v kladení dotazů – pomůže to porozumění na obou stranách.
  8. O penězích začněte vždy vy. Snažte se zjistit uchazečovo optimum. Pokud chce výrazně víc, než jste připraveni dát, nebojte se vyjednávat.
  9. Sjednejte i nejbližší možné datum nástupu.
  10. Na závěr informujte o tom, jak bude výběrové řízení dál probíhat, kdy se ozvete a poděkujte za to, že vám uchazeč věnoval svůj čas.

O autorovi

Barbora má mnohaleté zkušenosti z mezinárodního start-upového prostředí, kde se věnovala každodennímu provozu, interní komunikaci i oblasti řízení lidských zdrojů. Věří, že ty správné prostředky a nástroje šetří vaše nervy i čas, a mohou tak být jedním z klíčů k úspěchu i ve vašem podnikání.

Barbora Pospíšková

Barbora Pospíšková

Communications & Content Manager

Pro podnikavé

Komentáře

Zatím žádné komentáře.

kam dále?
zkuste naše další služby

Manuály a nástroje

Usnadněte si práci díky jednoduchým a srozumitelným návodům a radám. Přinášíme i tipy na nástroje, které vám ušetří hromadu času.⁠

Pokračovat

Konzultace na míru

Poraďte se s odborníky, čelte svým výzvám společně s mentorem nebo nahlédněte pod ruce dalším podnikatelům.

Pokračovat

Akce

Zúčastněte se akcí osobně nebo online. Připojte se k nám a objevte inspiraci, znalosti a nové příležitosti pro růst vašeho podniku.

Pokračovat