Rozhovor s Míšou a Kristy z Webovek pro mamky
Rozhovor s dvěma prima ženami, které vedle péče o své děti rozjely úspěšné podnikání. Jejich přístup je založený na flexibilitě, vzájemné podpoře a důrazu na osobní přístup ke klientům. Tento model podnikání může být inspirací pro mnoho dalších žen, které hledají cestu, jak skloubit profesní dráhu s péčí o malé děti.

Pro podnikavé: Pojďme si na začátek říct, jak vlastně vznikla myšlenka, že začnete podnikat? Kde jste se seznámily, jak dlouho se znáte a proč to děláte? V druhé části bychom se vrátili k tomu, jaká úskalí byla na začátku, anebo to šlo samo od sebe? Nakonec dáme nějaká doporučení pro ostatní podnikatelky.
Kristýna a její cesta
Kristýna: Ahoj, já v našem duu tvořím texty, jinými slovy jsem copywriterka. Textuju především weby našich klientek a taky tvořím společně s Míšou obsah na naše sítě.
Když jsem byla na rodičovské, přemýšlela jsem, co budu dělat, protože jsem nikdy předtím nepodnikala. Vždycky jsem byla v nějakém zaměstnání. Mám vystudovaný marketing a psaní mě obecně hodně baví. Je to zábavné, zajímavé a vždycky mi to šlo od ruky. Tak mě napadlo, že by mě hodně lákalo se copywritingem živit. V předchozích zaměstnáních jsem se mu vždy věnovala jen okrajově. Tak jsem vykopla na svůj Facebook výzvu, že mě láká psaní textů že jsem připravená něco otextovat. Napadlo mě, že by to mohlo zaujmout nějakého mého kamaráda a mohla by přijít nějaká nabídka.
Místo toho mi odepsala Míša, že ona sama chce tvořit weby a že bychom to měly dát dohromady. Řekla jsem si, že to je geniální nápad. A tak jsme si společně sedly a začaly postupně dávat dohromady náš projekt. Šlo nám to docela samo, bylo to celé v hezkém flow. Brzo jsme měly název, první klientku a všechno šlo přirozeně. Začaly jsme tvořit náš web a klientky postupně přicházely. Nebylo jich hned hodně, ale všechno se přirozeně rozběhlo.
V té době jsem byla podruhé těhotná, takže jsem měla čas a prostor. Teď podnikáme už čtvrtým rokem. Já osobně jsem v podnikání takový slimák, snažím se na nic netlačit. Když si nedávám pozor, začnu si toho nakládat hodně a přetěžuju se. Pak se to hned projeví u mě většinou nějakou nemocí. A tak jsem některý měsíc víc produktivní, jiný mám větší volno. Nepotřebuji teď hodně vydělávat, takže si můžu dovolit, aby to plynulo.
Podnikání jedu svým tempem, ale strašně mě baví, naplňuje a vždycky, když mám možnost dělat nějakou spolupráci s ženami, podnikatelkami a podílet se na jejich webu, mám z toho radost. Přijde mi, že celý náš projekt je přirozený, není potřeba překonávat těžké překážky. Jasně, vždycky tam jsou, ale není to nic, co bychom si musely vydřít. Plyne to. Někdy ne tak dobře, jak bych si představovala, někdy si říkám: „Stojí mi to za to?“. Ale většinou je to fajn.
Míša a její cesta
Pro podnikavé: Dobře, Míšo, tak teď nám ty povyprávěj. Jak to ty vnímáš? Jak tě napadly tyto myšlenky? Proč weby?
Míša: S webovkama jsem se začala učit v roce 2011, kdy bylo ve firmě, kde jsem pracovala, potřeba udělat nějaké úpravy na webu, který nám vytvořila firma na míru. Každá úprava od nich ale byla šíleně drahá, tak jsem si řekla, že to zvládnu a naučím se to.
Pro podnikavé: Jak ses to učila? Halabala, přes co, kde?
Míša: Dá se říct :) Nějaký základ jsem měla ze školy a pak jsem metodou pokus omyl zkoušela, co to dělá. Když se mi to podařilo, měla jsem šílenou radost. A začalo mě to bavit. Zanedlouho byl potřeba i e-shop, který jsem tenkrát jen naklikala na nějakém krabicovém řešení. Poté jsem se dostala k Wordpressu, kde jsem od roku 2015 začla tvořit weby i e-shopy - většinou pro kamarády a známé, kteří se dozvěděli, že to umím a měli malý rozpočet, tak si nemohli najmout profíka.
Pro podnikavé: Malý nebo žádný?
Míša: Hodně malý…a někteří to chtěli i zadarmo - však jsme kámoši, ne? :D. Několik let jsem takto fungovala, ale stále přicházeli klienti, kteří toho chtěli spoustu za co nejmíň peněz. Byla to dobrá škola, hodně jsem se naučila, ale pak už mě to přestalo bavit. Tak jsem s tím na nějaký čas přestala, věnovala se svému e-shopu a pořádala taneční workshopy a festivaly. Rok jsem byla na Kubě jako delegát a po návratu a dvou dětech, jsem se octla na part-time zpět v korporátu a pořád jsem přemýšlela, co budu dělat jiného, protože tohle mi nedávalo smysl. Když jsem byla malá, tak jsem se těšila, až vyrostu a budu si moct dělat, co chci. A to tady úplně nešlo. Právě naopak. A v tom období na mě vyskočil Kristýnin příspěvek, že se chce naplno věnovat copywritingu. Dál už to znáte.
Pro podnikavé: Takže tam to vzniklo?
Míša: Ano, v tu chvíli do sebe všechno zapadlo a dávalo mi to smysl. První klientka byla kamarádka od Kristy. Pak už se to začalo nabalovat většinou přes reference a sítě.
Pro podnikavé: Dokonce už máte nějaké klienty, kteří přišli z Google?
Míša: Ano, je to tak. Jedna klientka si nás tak našla, líbil se jí náš web i reference a spolupráce byla na světě ☺ Takže teď už k nám klienti chodí z různých stran. Samozřejmě zjišťujeme odkud, abychom to tam mohly nějak podpořit. Ale jak říkala Kristy, jde to prostě samo, bez nějakého tlaku. A je to skvělé. Zakázek je tak akorát, abychom je s naším omezeným časem mohly stíhat v takové kvalitě, jakou chceme držet.
Pro podnikavé: Asi by také nebylo ideální, kdyby najednou přišlo 50 objednávek naráz, že?
Míša: To ne. Některé zakázky už jsme ale musely odmítnout. Jak kvůli kapacitě, tak kvůli tomu, že jsme si třeba nesedli lidsky. To je pro nás hodně důležité. Zvolily jsme si název Webovky pro mamky, ale máme i klientky a klienty, co mamky nejsou. Je pro nás zásadní být na stejné vlně a sdílet totožné hodnoty, ne jestli má daná osoba děti nebo ne. Pár spoluprací už nám taky nevyšlo, takže když vidím nějaké podobné znaky v komunikaci nebo chování, rozbliká se mi červená kontrolka. Potom raději spolupráci vůbec nezačínám, i když tak přijdu o nějaké peníze. Naučila jsem se vnímat svoji intuici, protože když ji neposlouchám, tak to pak většinou nedopadne dobře.
Work-life balance a výzvy v podnikání
Pro podnikavé: Jak zvládáte skloubit podnikání a rodinu?
Kristýna: Pro mě je time management největší výzva. Vím, že kdybych si práci dobře naplánovala a trackovala, byla bych pravděpodobně efektivnější a měla bych na ni více času. Pořád s tím ale bojuju. Zároveň si té pružnosti rozvrhu vážím. Je to jeden z důvodů, proč jsem začala podnikat. Když chci být s dětmi flexibilní, tak mi ani nic jiného nezbývá. Určitě se může stát, že i já se budu muset vrátit do zaměstnání například kvůli jistotě výdělku. Ale pokud můžu, vybírám si tady a teď tuhle alternativní cestu.
Míša: Občas je to náročný. V péči o děti se střídáme s manželem, takže on přijde z práce, předávám děti a zavřu se do pracovny. Nejlíp se mi ale pracuje v noci, když všichni 4 spí - nemám teda úplně standardní pracovní dobu. O víkendech se snažíme být spolu a vyrazit někam na výlet. Baví mě ta flexibilita podnikání a jsem si jistá, že jsem produktivnější, jak kdybych musela sedět 8 hodin v kanceláři. Vím, že mám na práci třeba jen 2 hodiny a že to prostě musí být hotový, tak jedu jako tryskomyš.
Pro podnikavé: Jak se vypořádáváte s náročnými situacemi ve vašem podnikání?
Kristýna: Odmítáme spolupráce, když nám klienti nesedí charakterově nebo když máme přetíženou kapacitu. Chceme si to dělat hezký a mít z podnikání radost.
Míša: Na všem negativním se snažím najít nějaké pozitivum a poučit se do budoucna, stejnou chybu neopakovat. Člověk se pořád učí. Ať už si hlídat hranice nebo správně komunikovat.
Pro podnikavé: Jaké máte plány do budoucna? Plánujete rozšíření týmu nebo nabídky služeb?
Kristýna: Rozšíření týmu zatím neplánujeme. Obě se neustále vzděláváme, tak to by do budoucna mohlo přinést i rozšíření našich služeb. Uvidíme, kam nás vítr zavane.
Nástroje a technologie
Pro podnikavé: Jaké nástroje používáte při své práci?
Kristýna: Používáme hlavně Google Dokumenty, přes které i komunikujeme s klientkami. Já hodně pracuju na telefonu, kde třeba Google Forms docela zlobí, ale google dokumety mi vyhovují. Asi bych mohla mnohem víc vytěžit ChatGPT, ale nedělám to tak často. Mám i placenou verzi, ale nepřirostlo mi to zatím tolik k srdci. Obecně s online nástroji docela bojuju, nejsem analytický, ale spíš kreativní typ a hodně věcí dělám pocitově a ne tolik organizovaně.
Míša: Já weby tvořím ve WordPressu s použitím vizuálního editoru DIVI. Pro správu projektů i tracking práce používám Freelo. Nepotřebujeme zatím velké CRM, všecko si vedu právě ve Freelu. Používám taky Canvu a občas chatGPT. Potom iDoklad na fakturaci a MailerLite na newslettery. Tam nastavujeme i různé automatizace.
Závěr a doporučení pro ostatní podnikavé ženy i vládu ČR
Pro podnikavé: Co byste vzkázaly dalším podnikatelkám, které se snaží najít rovnováhu mezi prací a rodinným životem?
Míša: Vzkázala bych jim, že není nutné čekat, až děti odrostou. Myslím, že je skvělá doba začít podnikat právě během rodičovské dovolené, když ještě není tak velký tlak na finanční výdělek. Využijte ten čas k získání prvních zkušeností a klientů.
Pro podnikavé: Máte nějaké tipy pro maminky, které by chtěly začít podnikat?
Míša: Určitě by neměly mít strach a měly by si věřit. Je důležité mít podporu rodiny a přátel, ale hlavně věřit v sebe a svůj projekt.
Kristýna: Je dobré si najít nějakou komunitu nebo skupinu lidí, kteří jsou na tom podobně. Může to být velká podpora a inspirace.
Pro podnikavé: A co byste naopak vzkázaly státu a vládě? Co by měli udělat lépe, aby pomohli rodičům a matkám?
Webovky pro mamky: Pochopitelně bychom chtěly zvýšení rodičovského příspěvku. Pokud není v rodině druhý dostatečný příjem, nedá se z toho vyžít. V každém případě jsou to ale kratší úvazky za adekvátní odměnu a možnosti práce z domova. To je něco, co může podpořit vláda. Není totiž fér, aby byli rodiče malých dětí nuceni pracovat na pozicích hluboko pod svou profesní úroveň jen proto, že mají děti.
Pro podnikavé: Děkuji vám za rozhovor a přeji hodně úspěchů.
Míša a Kristýna: Děkujeme, i vám.